روان شناسی

روان شناسی / شعر و داستان

روان شناسی

روان شناسی / شعر و داستان

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

15 ماه آگوست(اوت) یا به عبارتی 24 مرداد ماه روز به دنیا آمدن یکی از روانشناسان بزرگ در زمینه روانشناسی اجتماعی است.نام میلگرام همیشه با آن آزمایش معروف فرمانبرداری اش گره خورده است.

نکاتی در مورد زندگی و نظریاتش بخوانیم:

وی در 15 آگوست سال 1933 در شهر نیویورک سیتی ایالت نیویورک در ایالات متحده به دنیا آمد و در 20 دسامبر 1984 در حالی که 51 سال داشت در منهتن در همین ایالت درگذشت.

میلگرام در یک خانواده یهودی به دنیا آمد و بزرگ شد.وی مدرک لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی در سال 1954 از کالج کویینز دریافت کرد، سپس او پس از ثبت نام در دفتر دانشگاه هاروارد از طریق دفتر شاگردان خاص به این دانشگاه پذیرفته شد.در نهایت وی در سال 1960 مدرک دکترای روانشناسی اجتماعی خود را در این دانشگاه گرفت.

همان طور که گفته شد میلگرام به علت آزمایش فرمانبرداری مشهور شد.اما کمی در مورد این پژوهش نیز بدانیم : (در مطالب بعدی مفصلا پرداخته خواهد شد)

میلگرام آزمایش هایش رادر سال ۱۹۶۱، پس از آن که محاکمه آدولف آیشمن جنایتکار جنگ جهانی دوم آغاز شده بود، شروع کرد. دفاعیات آیشمن در دادگاه مبنی بر این که او در کشتار میلیون ها یهودی فقط دستور مافوق را اجرا کرده است، توجه میلگرام را برانگیخت.

پژوهش به طور خلاصه به این شکل بود:

میلگرام یک دستگاه تولید کننده شوک الکتریکی(تصویر بالا) درست کرده بود که ابتدا شوک ۳۰ ولتی می داد و در هر مرحله ۱۵ ولت به آن افزوده می شد تا به ۴۵۰ ولت می رسید. سوئیچ های زیادی روی دستگاه قرار داشت که روی آن ها برچسب های «شوک خفیف»، «شوک متوسط»، «خطر: شوک شدید» زده شده بود. دو سوئیچ آخری هم برچسب « *** » داشت.

هر شرکت کننده در نقش یک «آموزگار» قرار می گرفت که می بایست هر بار که «شاگرد» پاسخ نادرست می داد به او شوک می داد. شرکت کنندگان فکر می کردند که شوک واقعی به شاگرد می دهند امّا شاگرد در واقع همدست آزمایش کننده بود و تنها وانمود می کرد (البته از پشت مانع اما به شکلی که صدا و حرکاتش مشخص میشد) که شوک به او داده شده است.

همچنان که آزمایش پیش می رفت، آزمودنی صدای شاگرد را می شنید که التماس می کرد او را رها کنند و ادامه ندهد.وقتی میزان شوک به ۳۰۰ ولت می رسید، شاگرد محکم به دیوار می خورد و تقاضا می کرد او را بیش از این آزار ندهند. پس از این مرحله، آزمودنی کاملاً ساکت باقی می ماند و سوال دیگری نمی پرسید. در این لحظه، آزمایش کننده به او دستور می داد که نباید سکوت کند و از او می خواست که شوک های بعدی را بدهد. اغلب شرکت کنندگان از آزمایش کننده می پرسیدند که آیا باید ادامه دهند؟ آزمایش کننده فردی که به عنوان استاد و پژوهشگر بود) جواب مثبت می داد.

میزان شوکی که شرکت کننده می توانست بدهد به عنوان معیاری برای فرمانبرداری در نظر گرفته شد. ۶۵ درصد شرکت کنندگان آزمایش میلگرام ماکزیمم و نهایت شوک را داده بودند. این نکته مهم را باید خاطر نشان کرد که بسیاری از شرکت کنندگان از دست آزمایش کننده خیلی عصبانی و خشمگین شده بودند، امّا با این وجود به پیروی از فرمان ها تا آخر ادامه داده بودند. به دلیل اضطراب زیادی که شرکت کنندگان متحمل شده بودند، به تمام آن ها در انتهای آزمایش توضیح داده شد که وارد کردن شوک ساختگی بوده است. با وجود این، انتقادهای بسیاری بابت انجام این آزمایش به عمل آمد و آن را برای شرکت کنندگان از نظر روانی دارای اثرات تخریبی دانستند. میلگرام برای فرونشاندن انتقادها بعداً شرکت کنندگان را دوباره مورد مطالعه قرار داد و دریافت که ۸۴ درصد آن ها از این که در این آزمایش شرکت کرده بودند خوشحال و تنها ۱٪ از این بابت متاسف هستند.

آزمایش های بعدی که توسط میلگرام صورت گرفت نشان داد که حضور افراد دیگری که از فرمان ها پیروی نمی کردند، میزان فرمانبرداری شرکت کننده را به نحو زیادی کاهش می دهد. وقتی کسان دیگری در کنار شرکت کننده حضور داشتند که از اجرای فرمان ها سرباز می زدند، ۳۶ نفر از ۴۰ شرکت کننده از دادن ماکزیمم شوک خودداری کردند.

مطالعه میلگرام به صورت مطالعه ای کلاسیک در روان شناسی در آمده و نشانگر خطرات فرمانبرداری است.

او در 20 دسامبر 1984 در حالی که 51 سال داشت در منهتن ایالت نیویورک درگذشت.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۱
مدیر

امروز 13 آگوست (22 مرداد ماه) روز جهانی چپ دست هاست که از سال 1977(1355) به این نام شناخته شده است.
شاید در برخورد اول عجیب به نظر برسد که در کنار روزهای مهم دیگری مثل روز جهانی زنان، ایدز، عدالت اجتماعی و ... روزی برای چپ دست ها هم وجود دارد.اما اگر کمی دقیق شویم و عمیق تر به مسئله نگاه کنیم، متوجه نکاتی می شویم که اهمیت این مسئله را روشن می کنند.
مثلا خیلی دیده ایم که در جلسات امتحان در مدارس و دانشگاه ها، افراد چپ دست تا یک دقیقه مانده به شروع آزمون دنبال صندلی مناسب می گردند و در اکثر مواقع هم در همان صندلی راست دست می نشینند.
از اهداف نام گذاری این روز این موارد ذکر شده است:
1)انتقاد به این که ابزار ها و امکانات موجود در جامعه برای راست دست ها طراحی شده است و چپ دست ها باید از این ابزار ها استفاده کنند.
مثل صندلی های یک دسته، قوانین راهنمایی و رانندگی، صندلی راننده خودرو و ... .
2)مبارزه با افکار خرافی که در مورد چپ دست ها وجود دارد مثل: دست چپ دست شیطان است!
حتی برخی خانواده ها  دید خوبی نسبت به چپ دست شدن فرزندشان ندارند و سعی می کنند تا با انجام اعمالی نظیر بستن دست چپ فرزندشان او را تحریک و وادار به راست دست شدن کنند.
در جامعه های گوناگون، ۷۰ تا ۹۰ درصد جمعیت، راست دست و دیگران چپ دست هستند. درصد بسیار کمی نیز توانایی به کار بردن هر دو دست را دارند.
اصولا اقلیت ها در وضعیت نامناسب تری نسبت به اکثریت قرار دارند و این در مورد چپ دست ها هم چنان که بررسی شد صادق است، اما سازمان ها و انجمن های مربوط سعی در بهبود این اوضاع دارند که موفقیت های بسیاری هم داشته اند، خصوصا در کشور های توسعه یافته.
امروزه کمتر آن دید خرافی و منفی نسبت به چپ دست ها وجود دارد حتی نگاه مردم مثبت هم شده است.مثلا مطالب فراوانی صرف نظر از درست یا نادرست بودنشان دیده و شنیده می شود که افراد چپ دست قابلیت ها و ویژگی های خاص زیادی دارند. هم چنین مطالب زیادی در مورد افراد مشهور جهان که چپ دست هستند و تعدادشان هم کم نیست وجود دارد.

به هر حال با وجود تلاش های زیادی که انجام گرفته هنوز هم مشکلات زیادی خصوصا در جوامع توسعه نیافته وجود دارد که نیاز به فعالیت انجمن ها را به منظور احقاق حقوق افراد چپ دست می طلبد.

۲ نظر ۲۲ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۳۵
مدیر